Navigation auf uzh.ch

Suche

Seminar für Filmwissenschaft

Robert Blanchet, M.A.

Monografien

Blockbuster: Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des postklassischen Hollywoodkinos. Marburg: Schüren, 2003.

Herausgeberschaften

Serielle Formen: Von den frühen Film-Serials zu aktuellen Quality-TV- und Onlineserien. Marburg: Schüren (Zürcher Filmstudien 25) (mit Kristina Köhler, Tereza Smid, and Julia Zutavern), 2011.

Von New Hollywood bis Dogma 98: Einführung in die Filmgeschichte. Band 3., Marburg: Schüren (mit Thomas Christen), 2008.

Aufsätze

«Empathy as the Opposite of Egocentrism: Why the Simulation Theory and the Direct Perception Theory of Empathy Fail.» In: Topoi: An International Review of Philosophy, 2019, S.1-9.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11245-018-09630-5

«Don, Peggy, and Other Fictional Friends? Engaging with Characters in Television Series.» In: Projections: The Journal for Movies and Mind (gemeinsam mit Margrethe Bruun Vaage), 6(2): 2012, S.18-41.
DOI: https://doi.org/10.3167/proj.2012.060203

«Quality TV: Eine kurze Einführung in die Geschichte und Ästhetik neuer amerikanischer Fernsehserien.» In: Blanchet, Robert; Köhler, Kristina; Smid, Tereza; Zutavern, Julia. Serielle Formen: Von den frühen Film-Serials zu aktuellen Quality-TV- und Online-Serien. Marburg: Schüren, 2011, S.37–70.
DOI: https://doi.org/10.5167/uzh-52468

«Politik mit den Mitteln der Fortsetzung: Neue amerikanische TV-Serien.» In: Cinema, (55): 2010, S.84-100.
DOI: https://doi.org/10.5167/uzh-44787

«Blockbuster und High Concept: Hollywoods Mainstreamkino nach 1975.» In: Christen, Thomas; Blanchet, Robert. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 2008, S.395–411.

«Digitales Kino.» In: Christen, Thomas; Blanchet, Robert. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 2008, S.446–460.

«Postmoderne und Film.» In: Christen, Thomas; Blanchet, Robert. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 2008, S.358–394.

«US-Independents.» In: Christen, Thomas; Blanchet, Robert. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 2008, S.462–486.

«Deep Impact: Emotion and Performativity in Contemporary Blockbuster Cinema.» In: Thomsen, Christian W., Krewani, Angela. Hollywood: Recent Developments. Stuttgart: Axel Mendes, 2005, S.76–84.

«Ein Bond ist nicht genug.» In: Cinetext. Film and Philosophy, 24. Januar 2003. online

«Circulus Vitiosus: Spurensuche auf David Lynchs Lost Highway mit Slavoj Žižek.» In: Cinetext. Film and Philosophy, 2. Mai 1997. online

Vorträge

«In Defense of the Direct Response Theory of Spectator Disgust», Vortrag an Cognitive Futures in the Arts and the Humanities: Paradigms of Understanding – Sharing Cognitive Worlds, Johannes Gutenberg-University, Mainz, 19.-23. Juni 2019.

«The Myth of the Pain Matrix: A Word of Caution to my Simulation Friendly Friends», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, University of Hamburg, Hamburg, 12.-15. Juni 2019.

«The Misunderstanding of Understanding: Empathizing with Film Characters on the Level of Action and Motivation», Vortrag an Empathies: 11th SLSAeu Conference - European Society for Literature, Science and the Arts, Universität Basel, Basel, 21.-24. Juni 2017.

«Empathy as the Opposite of Egocentrism: Why the Direct Perception Theory and the Replication Theory of Empathy Fail. Roundtable Talk: Narrative Empathy», Vortrag an Empathies: 11th SLSAeu Conference - European Society for Literature, Science and the Arts, Universität Basel, Basel, 21.-24. Juni 2017.

«The Misunderstanding of Understanding: Empathizing with Film Characters on the Level of Action and Motivation», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Helsinki, 11.-14. June 2017.

«Wrong but understandable: Empathizing with Fictional and Non-Fictional Characters on the Level of Action and Motivation», Vortrag an Cinematic Ethics 3 Symposium: Documentary/Non-Fiction Film and Ethical Experience, Macquarie University, Sydney, 18.-19. Mai 2017.

«What? You Do Not Eating? – Thanks, I Had Bugs for Lunch: Is Spectator Disgust an Empathetic, Sympathetic, or a Direct Response?», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, Sarah Lawrence College, Lancaster, Pennsylvania, 11.-14. Juni 2014.

«Der empathische Perspektivwechsel als notwendige Voraussetzung für sympathische und antipathische Emotionen. Ein alternatives Modell für die Anteilnahme des Kinozuschauers», Vortrag an Forschungskolloquium Seminar für Filmwissenschaft, Universität Zürich, 30. Oktober 2013.

«Empathy as “Looking” at a Situation from the Perspective of the Character’s Concerns, as Opposed to Mine: An Alternative Account of Empathic Perspective Shifting in the Cinema», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, Universität der Künste Berlin, Berlin, 12.-15. Juni 2013.

«It‘s me, baby“: Über die Rolle von Geschichte und Erinnerung in der affektiven Bindung an TV-Serien», Vortrag an 24. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, Universität Zürich, Zürich, 31. März–2. April 2011.

«Fictional Friends: The Difference between Engaging With Characters in Feature Film and Serial Television, Vortrag (zusammen mit Margrethe Bruun Vaage) an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, ELTE University, Budapest, 8.-11. Juni 2011.

«Don, Peggy, and Other Fictional Friends? Engaging with Characters in Television Series», Vortrag (zusammen mit Margrethe Bruun Vaage) an Aesthetics Research Group Seminar, University of Kent, Kent, 3. März 2011.

«Embarrassed at the Movies: Why Do Other People’s Failures Make Us Cringe?», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, Roanoke, Virginia, 2.-5. Juni 2010.

«The Limits of Sympathy: Why We Can’t Feel Angry for Another», Vortrag an Annual Conference of the Society for Cognitive Studies of the Moving Image, University of Copenhagen, Kopenhagen, 24.-27. Juni 2009.

«Quality TV: Eine kurze Einführung in die Geschichte und Ästhetik neuer amerikanischer Fernsehserien», Vortrag an Serielle Formen, Universität Zürich, Zürich, 4.-6. June 2009.

«It's All One Great Gig Movie: Selbstreflexivität und Intertextualität im zeitgenössischen Hollywoodkino», Vortrag an 19h Film Symposium of Mannheim. Filmische Selbstreflexivität – Film im Film, Metafilm, Film-Analyse, Cinema Quadrat, Mannheim, 1.-3. Oktober 2004.

«Deep Impact: Emotion and Performativity in Contemporary Blockbuster Cinema», Vortrg an Hollywood als Zeichen, Universität Siegen, Siegen, 10.-12. Dezembeer 2003.

«Blockbusters: The Weapons of Mass Seduction», Vortrg an Cinedays, Cinémathèque de la Ville de Luxembourg, Luxemburg, 23. Oktober 2003.

«Blockbuster», Vortrag an 18th Film Symposium of Mannheim. Wahrnehmen und Gestalten – Das Spiel zwischen Filmemacher und Betrachter, Cinema Quadrat, Mannheim, 3.-5. Oktober 2003.

Rezensionen

  • Wedel, Michael Prof. Dr. (03/2012): «Serielle Formen». In: tv diskurs, 03/2012, 16. Jg. PDF
  • Starre, Alexander (10/2009): «Serielle Formen – Internationale Tagung am Seminar für Filmwissenschaft der Universität Zürich, 4.-6.6.2009». In: Zeitschrift für Medienwissenschaft. PDF
  • Gasperi, Walter (12/2008): «Filmgeschichte für den kleinen Appetit». In: RAY Filmmagazin. PDF (PDF, 139 KB)
  • Dahm, Jacobia (05/2005): «Hollywood Adventures. On Robert Blanchet's Blockbuster». In: Film-Philosophy. Vol. 9 Nr. 24, Mai 2005. online
  • Sheppard, Marina (05/2005): «Hollywood Business. On Robert Blanchet's Blockbuster». In: Film-Philosophy, Vol. 9 Nr. 23, Mai 2005. online
  • Bülow, Florian (09/2003): «Blockbuster». In: F.LM Texte zum Film. online
  • Vorwerk, Thomas (07/2003): «Robert Blanchet. Blockbuster. Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des postklassischen Hollywoodkinos». In: Satt.org. online
  • Knörer, Ekkehard (2003): «Robert Blanchet. Blockbuster. Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des Postklassischen Hollywoodkinos». In: Jump-Cut Magazin. online
  • Staiger, Michael (05/2003): «Postmoderne und Postklassik im Kino». In: IASL online. online
  • Hucke, Reinhard (04/2003): «Robert Blanchet: Blockbuster. Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des Postklassischen Hollywood - Kinos». In: Cinefoyer.de. PDF (PDF, 66 KB)
  • Albers, Daniel (o.D.): «Blockbuster. Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des Postklassischen Hollywoodkinos». In: Schnitt.de. PDF (PDF, 99 KB)
  • Arnold, Frank (o.D.): «Money Money Money. Ein Standardwerk zur Ökonomie Hollywoods». In: epd Film. PDF (PDF, 177 KB)
  • Mirbeth, Andrea (o.D.): «Blockbuster. Ästhetik, Ökonomie und Geschichte des postklassischen Hollywoodkinos». In: kinokino. PDF (PDF, 65 KB)