Forschungskolloquium

Herbstsemester 2021

Die Vorträge im Rahmen des Forschungskolloquiums finden im Herbstsemester online via Zoom statt (die Zugangsdaten werden jeweils vorgängig kommuniziert).


Die Programme des Forschungskolloquiums aus den vergangenen Semestern finden Sie im Archiv.

Termin             ReferentInnen
20. Oktober    

Prof. Dr. Benoît Turquety (Université de Lausanne)
Open Cinema: Gilbert Simondon and Media Studies

Gilbert Simondon’s philosophy of technics allows us to understand more precisely not only the camera or the projector as «technical objects», but also the gestures, processes and interactions that surround them. It gives us tools to consider their political implications, both in environmental and in geopolitical terms. It shows us a way to open the media dispositives and insists on the importance of doing so.
 

3. November

Dr. Matthias Meindl (Universität Zürich)
Montage als Therapie? Witz und sexuelle Befreiung in Dušan Makavejevs W.R. – Mysteries of the Organism (1971)


Mit W.R. – Mysteries of the Organism (1971) begab sich der serbische Regisseur Dušan Makavejev (1932-2019) auf die Spuren des Psychoanalytikers Wilhelm Reich, des großen Stichwortgebers der sexuellen Revolution von 1968. Der Film wurde zur weltweiten Sensation durch seine kühne Montage, einige besonders provokante Schnitte führten indes in Jugoslawien zur Verbannung des Films von der Leinwand. Der Vortrag rekapituliert die vorliegenden Interpretationen der Montageverfahren in W.R., mit der sich Makavejev in die Eisenstein’sche Tradition stellte. Über das Paradigma der ‘intellektuellen Montage’ hinausgehend, wird sodann nach ‘therapeutischen Effekten’ von Witz und Humor (in Freuds Verständnis) in Makavejevs Montageverfahren gefragt. Lässt sich in der Betrachtung des zugrundeliegenden Modells des psychischen Apparats (gemäß Freud) nicht ein intimer formaler Zusammenhang zwischen Makavejevs Montageverfahren mit dem Reich’schen Projekt sexueller Befreiung herausstellen, dem sich der Film inhaltlich widmet?
 

10. November

Kevin B. Lee (Locarno Film Festival Professor for the Future of Cinema and Audiovisual Arts, USI Università della Svizzera italiana)

Video Essaying beyond Video Essays

In the academic realm, video essays and videographic criticism have been studied through the contexts of criticism, scholarship, and experimental cinema. At the same time, it is worth acknowledging the degree to which the video essay has disrupted each of these contexts as part of a larger profound shift that marks the first phase of 21st century audiovisual culture. This talk outlines some ways to perceive this shift along the parameters of history, technology, industry, society, and ecology.
 

8. Dezember

Dr. Joel McKim (Birbeck, University of London)
From Mo-Cap to MetaHumans: The Facial Dynamics of Digital Animation
 

Reproducing the human face has been perhaps the ultimate challenge for photorealistic CGI and digital animation. This talk will consider some of the most important developments in the animation of faces, from motion capture techniques, to facial recognition technologies, to new forms of automated character generation. Discussing examples such as the artworks of Ed Atkins and the recently released MetaHuman Creator application for the Unreal game engine, the talk will explore the ways in which the animation of human faces continues to be a process of both capture and evasion.