Navigation auf uzh.ch
Internationale Tagung unter der Leitung von Prof. Margrit Tröhler, Prof. Irmbert Schenk (Bremen), Dr. Yvonne Zimmermann.
In Zusammenarbeit mit Prof. Francesco Casetti, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano, Prof. Giorgio De Vincenti, Università Roma III und Prof. Leonardo Quaresima, Università degli Studi di Udinex.
15.00-15.30
Saluto del Direttore del’ISR, Christoph Riedweg
Saluto degli organizzatori, Irmbert Schenk (Bremen), Margrit Tröhler (Zurigo),
Yvonne Zimmermann (Zurigo)
15.30-16.15 Thomas Elsaesser (Amsterdam) Attention, Attraction, Bodily Presence, or: What does the spectator know?
16.15-17.00 Janet Staiger (Austin, Texas) The Centrality of Affect in Reception Studies
17.30-18.15 Frank Kessler (Utrecht) Viewing Pleasures, Pleasuring Views: Forms of spectatorship in Early Cinema
18.15-19.00 Sabine Hake (Austin, Texas) Early Theories of Film Reception and the Notion of Film Folklore
9.00 - 9.45 Anna Lisa Tota (Roma) Film and Cultural Trauma: Aesthetic codes and public knowledge of controversial events
9.45 -10.30 Rainer Winter (Klagenfurt) Filmanalyse als Kulturanalyse in der Tradition der Cultural Studies
11.00 -11.45 Fabrice Montebello (Metz) De la réception à l’expertise: une histoire de la consommation cinématographique est-elle possible?
11.45 -12.30 Michèle Lagny (Paris) Comment construire une approche historique des fonctions et de la réception d’un film sur le long terme?
15.00-15.45 Leonardo Quaresima (Udine) Distribution et diffusion des films allemands aux Etats Unis dans les années trente
15.45 -16.30 Ginette Vincendeau (London) Genre, Gender and National Identity: The reception of French cinema on both sides of the channel
17.00 -17.45 Pierre Sorlin (Paris) Reception in Context. What European spectators learnt form newsreels during the Spanish Civil War
17.45 -18.30 Gianni Haver (Lausanne) La réception du cinéma italien en Suisse pendant la période fasciste
9.00 - 9.45 Mariagrazia Fanchi (Milano) «Tra donne sole»: Cinéma, consommation culturelle, condition féminine dans l’Italie d’après-guerre
9.45-10.30 Yvonne Zimmermann (Zürich) Nestlé’s Fip-Fop Club: The making of children audiences in non-commercial film shows (1936-1959)
11.00-11.45 Helmut Korte (Göttingen) Wunschkonzert (Eduard von Borsody, D 1940): Rekonstruktion der historischen Wirkung
11.45 -12.30 Stephen Lowry (Stuttgart) Movie Reception and Popular Culture in the Third Reich: Reconstructing the context of cinematic meanings in everyday life
15.00-15.45 Johannes von Moltke (Ann Arbor, Michigan) Structures of Feeling: Spectatorship and affect in postwar German Cinema
15.45 -16.30 Knut Hickethier (Hamburg) Heimat-, Kriegs- und Kriminalfilme in der bundesdeutschen Rezeption der 50er Jahre
16.30-17.15 Jörg Schweinitz (Zürich) The Strawberry Statement: Eine amerikanische Studentenrevolte, Imaginationen in den Kinos der DDR und die Konstitution einer Phantom-Community