Dr. Natalie Böhler

Aufsätze

Haunted Time, Still Photography and Cinema as Memory: The Dream Sequence in Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, in: Journal of Modern Literature in Chinese, Special Edition: Ghosts and Culture (forthcoming)

Thailand: Ein filmisches Selbstportrait, in: Südostasien Nr. 4/2013: Film in Südostasien, Köln (forthcoming)

De-locating “Independence”: The Discourse on Southeast Asian Independent Cinema and Its Trajectories, in: Cinema & Cie. Nr. 20 (Special Issue: The Geopolitics of Cinema and the Study of Film), Editori Carocci, Roma 2013 (forthcoming)

„Made in Thailand“: The Rural Idyll and the Motif of Thainess in Monrak Transistor, in: Buchloh, Stephan (ed.): Megacities und Film: Südostasien auf der Leinwand (forthcoming)

Jane Campion: Konfliktzonen zwischen Herz und Verstand, in filmpodium Zürich, Mai/Juni 2013, p. 15-17.

Fiction, Interrupted: Discontinuous Illusion and Regional Performance Traditions in Contemporary Thai Independent Film, in: Baumgärtel, Tilman (ed.): Southeast Asian Independent Cinema, Hong Kong University Press, 2012, p. 59-67.

The Jungle as Border Zone: The Aesthetics of Nature in the Work of Apichatpong Weerasethakul, in: ASEAS Austrian Journal of Southeast Asian Studies 4(2), 2011, p. 290-304.

Performing Ethnicity: The Work of Thai Video Artist Shyaporn Theerakulstit, in: Asiatische Studien 4/2011, Peter Lang Verlag, Bern 2011, p. 985-999.

Contemporary Thai Film and its Roots in Thai Cultural Traditions, in: Language, Literature and Culture in ASEAN: Unity in Diversity. Chulalongkorn University Printing House, Bangkok 2011, p. 202-213.

Geist in der Maschine. Apichatpong Weerasethakuls Uncle Boonmee who can Recall his Past Lives, in: Filmbulletin Nr. 2/2011, p. 33-39.

Thainess, filmischer Nationalismus und die Theoriebildung zum thailändischen Kino der Gegenwart, in: Asiatische Studien 1/2011, Peter Lang Verlag, Bern 2011, p. 17-34.

Einfachheit und Rätsel – World Cinema und die doppelte Rezeption von Syndromes and a Century, in: CINEMA 55: Politik. Marburg, Schüren, 2010, p. 153-161.

Oshima Nagisas Film Koshikei (J 1968) und seine Bezüge zu Jean-Paul Sartres Existenzphilosophie, (Coautorinnenschaft mit Dr. Simone Müller) in: Adachi-Rabe, Kayo, Andreas Becker und Floran Mundhenke: Japan – Europa. Wechselwirkungen zwischen den Kulturen im Film und den darstellenden Künsten. Darmstadt, BüchnerVerlag, 2010, p. 38-57.

Picturing Swissness: The Alps in Swiss Films, in: Leung Ping-Kwan, Andrea Riemenschnitter (eds): Legends from the Swiss Alps. Ruishi A'erbeisishan de chuanshuo. Hongkong, mccm creations, 2009, p. 31-35. Editorial, in: CINEMA 53: Schön, Schüren Verlag, Marburg 2008, S. 7-8.

Editorial, in: CINEMA 53: Schön, Schüren Verlag, Marburg 2008, p. 7-8.

Neues thailändisches Kino: Auf der Suche nach dem Eigenen, in: Filmpodium Programmheft 16. Mai - 30. Juni 2008, S. 15-17.

Der Notausgang, in: CINEMA 52: Sicherheit, Schüren Verlag, Marburg 2007, S. 32-35.

Tsunami Digital Short Films, in: Katalog Visions du réel, Nyon 2006, S. 377-389.

Filmbrief aus Thailand, in: CINEMA 51: Erotik, Schüren Verlag, Marburg 2006, S. 139-144.

Variations on a True Story. Ein Gespräch mit Thomas Imbach, in: CINEMA 50: Essay, Schüren Verlag, Zürich 2005, S. 113-122 (Koautorschaft mit Veronika Grob).

Biographie von Apichatpong Weerasethakul, in: Katalog Visions du réel, Nyon 2005, S. 358-361.

A Fortress in Ruins. Atom Egoyans Calendar, als Essay betrachtet, in: CINEMA 50: Essay, Schüren Verlag, Zürich 2005, S. 77-87.

Roadmovie durch Seelenlandschaften: Die Premiere Flower Island von Song Il-Gong, in: filmpodium September/Oktober 2003, S. 12-13.

Die Landschaft als Regisseurin. Chris Welsbys Experimentalfilm Seven Days, in: CINEMA 47: Landschaften, Chronos Verlag, Zürich 2002, S. 62-73.

Tagungen und Vorträge

EuroSEAS Conference, University of Lisbon, (July 3, 2013): «Audience Receptions and the Spectral in Syndromes and a Century»

International Workshop «Ghost Movies in Southeast Asia and Beyond. Narratives, Cultural Contexts, Audiences», Georg-August-Universität Göttingen (October 3-6, 2012): «Ghostliness and the Nation’s Borders in Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives»

25. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium, Friedrich-Alexander- Universität Erlangen-Nürnberg (March 12-14, 2012): «Das Motiv der Thainess in Monrak Transistor»

Forschungskolloquium of the Insitute of Cinema Studies, University of Zurich (December 21, 2011): «Made in Thailand: Thainess in Contemporary Thai Cinema»

International Workshop «Ghosts in Asian Cinemas», University of Zurich (November 4/5, 2011): «‹For I had many Friends in the Future›»: The Dream Sequence in Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives»

10th Annual Conference of Asian Studies in Israel, Hebrew University, Jerusalem (May 24-26 2011): «Representations of Nature in the Work of Apichatpong Weerasethakul»

Circuits of Exchange (With)in Southeast Asian Cinemas: 6th Annual Southeast Asian Cinemas Conference, Ho Chi Minh City (July 1-5, 2010): «On Theorizing Thai Film»

Entangled By Multiple Tongues. The Role of Diasporas in the Transfer of Culture. International Workshop, Zurich (June 3-4, 2010): «Shyaporn’s Video Work: Performing Ethnicity»

6. Schweizerische Nachwuchstagung der Asienwissenschaften, Monte Verità (2.-5. Mai 2010): «Thainess und Theoriebildung»

Megacities und Film: Südostasien auf der Leinwand. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Abteilung Kultur- und Medienbildung (29.-31. Januar 2010): «Made in Thailand. Das Motiv der Thainess in Monrak Transistor»

States of Independence: 5th Annual Southeast Asian Cinemas Conference, Ateneo de Manila University, Manila (18.-23. November 2008): «Exploring the Impact of Regional Storytelling Traditions on Contemporary Thai Film»

Language, Literature and Culture in ASEAN: Unity in Diversity. International Conference, Chulalongkorn University, Bangkok (4.-5. August 2008): «Contemporary Thai Film and its Roots in Thai Cultural Traditions»

Mediale Begegnungen zwischen Europa und Japan. Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main (4.-5. Juli 2008): «Oshima Nagisas Koshikei (J 1968) im Lichte seiner Bezüge zu Jean-Paul Sartres Existenzphilosophie» (Vortrag mit Dr. Simone Müller)

Filmpodium Zürich (26. Mai 2008): «Tears of the Black Tiger / Fah Talai Jone: Eine Einführung in den Film von Wisit Sasanatieng»

Theory and Practice: Southeast Asian Cinemas and Filmmaking. 3rd Annual New Southeast Asian Cinemas Conference, HELP University College, Kuala Lumpur (15. Dezember 2006): Dissertations-Projektpräsentation

Asien an Schweizerischen Universitäten. 5. Nachwuchstagung der Schweizerischen Asiengesellschaft und der Schweizerischen Gesellschaft Mittlerer Osten und Islamische Kulturen, Universität Basel (5. Juni 2007): «Der zeitgenössische thailändische Film»

Kolloquium des UFSP Asien und Europa, Universität Zürich (20. April 2007): Projektpräsentation «Der zeitgenössische thailändische Film»