Forschungskolloquium

Frühjahrssemester 2018

Termin ReferentInnen
28.2. 

Prof. Dr. James E. Cutting (Cornell University)​
Storytelling in Popular Movies and Its Underlying Psychological Principles

Abstract folgt.

   
28.3.

Dr. Bregt Lameris (Universität Zürich)​
Color and Affect. Technology and Aesthetics of Affective Colors in Film
Abstract folgt.

(Findet ausser Haus bei Cinegrell mit anschliessendem Apéro statt)​

   
11.4.

Noemi Daugaard (Universität Zürich)​
Eine diskursanalytische Untersuchung der Farbfilmtechnologie zwischen Gesellschaften, Kulturen und Institutionen, 1895–1940

Abstract folgt.

Josephine Diecke (Universität Zürich)
Von Kodachrome bis Agfa XT: Die Entwicklung der modernen Farbfilmmaterialien im globalen Wettstreit

Abstract folgt.

(Findet als Doppelsitzung bis 19 Uhr statt)

   
2.5.

Jessica Berry (Universität Zürich)
Herausforderung Mehrsprachigkeit: Tonfilmanfänge in der Kinoöffentlichkeit der Schweiz

Abstract folgt.​

   
23.5.

Prof. Dr. Tim Bergfelder (University of Southampton)​
Berthold Viertel: The Aesthetic and Ideological Contradictions of Exile​

Austrian-born Berthold Viertel (1885-1953) is one of the less well-known exile filmmakers from the first part of the 20th century. Active from the 1910s through to the late 1940s as a writer, translator, director for screen and stage, his career included creative periods in Vienna, Berlin, London, Hollywood, and New York. In this lecture I concentrate on his film work in British exile in the mid-1930s, which encompassed the sensitive psychological drama Little Friend (1934), the magical realism of The Passing of the Third Floor Back (1935), and the imperialist biopic Rhodes (1936), three films whose radical difference from each other appears to confound attempts to locate the films’ meaning in the director’s aesthetic, ideological and ethical sensibilities.

 

Die Programme des Forschungskolloquiums aus den vergangenen Semestern finden Sie im Archiv.